Terug naar het overzicht

Allround meubelmaker

Allround meubelmaker

Functieomschrijving:

Een allround meubelmaker is werkzaam in een meubelmakerij of meubelfabriek. In een meubelmakerij worden op kleine schaal meubels gemaakt, in een meubelfabriek worden vaak meubelseries gemaakt Hij is verantwoordelijk voor het zelfstandig vervaardigen van verschillende soorten meubels, zoals tafels, stoelen, kasten. De allround meubelmaker maakt afgewerkte meubels uit hout, maar er worden ook andere materialen gebruikt zoals metalen en kunststoffen. Hij selecteert, controleert en transporteert materialen. Hij hanteert verschillende technieken zoals b.v. houtsnijden en inlegwerk. De allround meubelmaker maakt hierbij gebruik van diverse handgereedschappen en verschillende typen zagen voor het zagen van massief hout. Ook werkt de allround meubelmaker met freesmachines voor het frezen van o.a. verbindingen en lijstwerk.


Kernactiviteiten:

• machinale werkzaamheden voorbereiden; kennis nemen en controleren van werkopdrachten
• productiegegevens samenstellen
• hout en plaatmateriaal selecteren controleren en transporteren
• bewaken van (productie)voorraadniveau's; melden van noodzakelijke aanvullingen
• inrichten van de werkplek, en controleren van veiligheidsvoorzieningen
• instellen/opstarten van machines/handgereedschappen a.d.h.v. voorschriften
• signaleren en melden van afwijkingen in de voorbereiding
• vervaardigen van onderdelen volgens instructies en/of m.b.v. tekeningen/mallen e.d.
• verwerken van materialen m.b.v. diverse bewerkingsmachines en handgereedschappen
• meubels en (scheeps)/interieurbouwproducten monteren, afwerken en afmonteren
• uitvoeren van nabewerkingswerkzaamheden; fineren, schuren ed.
• bewaken van het productieproces; signaleren en melden van afwijkingen en storingen
• controleren/beoordelen van de eindresultaten en indien noodzakelijk bijwerken
• gereed melden van uitgevoerd werk
• begeleiden en instrueren van medewerkers
• schoonmaakwerkzaamheden aan machines en handgereedschap
• oplossen van eenvoudige storingen; melden van complexere storingen
• schoonhouden werkomgeving
• naleven van kwaliteit, wettelijke, en bedrijfsverplichtingen en procedures op het gebied van veiligheid en milieu

Persoonlijke vaardigheden:

• samenwerken
• sociale vaardigheden m.b.t. contacten met klanten/opdrachtgevers en toeleveranciers.
• zorgvuldig en nauwkeurig kunnen werken
• ruimtelijk inzicht
• flexibel
• stressbestendig
• signalerend en oplossend vermogen